tysdag 22. mars 2011

Earth Hour på lørdag

Har du tenkt å vere med på Earth Hour i år? Det er førstkommande lørdag, kl halv ni om kvelden. Slå av lyset!



Earth Hour starta i Australia i 2007, og har på rekordtid blitt eit viktig globalt symbol på miljøengasjement. Ved å slå av lyset markerar mange millionar menneske over heile verda at det er viktig å ta eit standpunkt i klimaspørsmålet. Det er WWF som står bak Earth Hour-markeringa, og eg klipper frå nettsida til norske WWF:

Earth Hour er noe mer enn en time i mørket. Det er verdens største kollektive meningsytring. Den enorme deltakelsen viser at hele verden står sammen mot klimaendringer. Men Earth Hour i seg selv får ikke klimautslippene ned. Den jobben må gjøres alle de andre dagene i året, av oljedirektører og statsministre, vindmølleprodusenter og skogbrukere, syklister, fagforeningsfolk, lærere, elever, fløytespillere, journalister og kommunale planleggere. Og deg og meg.

Det internasjonale slagordet for Earth Hour 2011 er ”This Earth Hour, go beyond the hour”. Målet er at du og jeg skal ta med oss energien og engasjementet fra tidenes største klimakampanje og gjøre mer for klimaet også de andre dagene i året. Earth Hour gir oss alle en anledning til å gjøre mer, lære mer, – og kreve mer.

Lin & Papir er naturlegvis med på markeringa, og kjører Earth Hour-kampanje i nettbutikken med 15% avslag på alt i butikken fredag, lørdag og søndag! Bruk rabattkoden earthhour når du kjem til kassa så blir rabatten trekt frå totalsummen. Med andre ord er dette ei glimrande anledning til å skaffe deg økologiske stoffer eller resirkulerte papirvarer til nedsett pris. Velg miljøvennlig også når du er kreativ!

 

3 kommentarer:

  1. Det er så interessant hvor stor forskjell det er på dette når mann er i Norge og når mann er ute og reiser. Vi er så bortskjemte med å ha mye strøm og mye penger.

    Jeg er så glad for at barnehagen til minstemann er miljøsertifisert nå og de lærer ungene til å gjennvinne, slå av lys m.m. Vi prøver så godt vi kan hjemme også, men vi bor i en liten leilighet og flyr stort sett inn og ut av de fleste rommene hele tiden. Resirkulering kan de nå hverfall.

    Jeg skal slokke lyset på lørdag sammen med deg jeg! Fin uke te dæ! :)

    SvarSlett
  2. Jeg har vært med på Earth hour de siste 2 årene. Det første året jeg bodde her, hadde jeg gleda meg veldig til å se utover byen og se at lysene ble slukket. Hadde jo hørt på forhånd at mange store bygninger og privatpersoner skulle bli med på det, og fra balkongen min ser jeg utover hele Oslo. Men da klokka ble åtte(?) så jeg overhode ikke antydning til at det ble mindre lys.. Skuffa! Menmen, jeg skal da slukke fordet :)

    En jeg kjenner er forresten i Dhaka (hovedstaden i Bangladesh) nå, og han sier de ikke nok strøm til hele byen der. Så strømmen til halve byen skrus av annenhver time.. Vi er som ReVinyl sier veldig bortskjemte her i Norge!

    SvarSlett
  3. ReVinyl: ja, mnage barnehager gjør ein kjempejobb med å lære opp dei små på dette feltet!

    Skjønner at du blei skuffa, Ida! Akkurat sånn har det vore hos oss også.

    Visst er me bortskjemte her. Og ein time uten strøm er jo eit lite drypp i havet i forhold til alt det andre forbruket vårt. Derfor er eg glad for å sjå at Earth Hour i år har spesielt fokus på alt det andre me kan gjøre resten av tida.

    SvarSlett